Jelenia Góra

Wraz z wybudowaną w 1866 roku linią Śląskiej Kolei Górskiej z Görlitz do
Kłodzka, powstała w Jeleniej Górze stacja, o której randze świadczyła
wybudowana nieopodal parowozownia. Prostokątna trzytorowa hala zbudowana
została z kamienia łupanego, a otwory okienne i bramy oblicowano cegłą.
Mieściła w sobie sześć stanowisk naprawczych. Lokomotywownię tą
wyposażono we wszelkie urządzenia do obsługi parowozów jak np. zasieki
węglowe i stację wodną.

Rozwój jeleniogórskiej stacji  i otwieranie nowych linii kolejowych
wychodzących z powstałego węzła kolejowego skutkował dalszą rozbudową
parowozowni. Około 1907 r. powstała więc hala wachlarzowa na osiem
stanowisk wraz z obrotnicą. Natomiast kolejna modernizacja zaplecza
technicznego wiąże się z elektryfikacją szlaków  do Wrocławia, Görlitz,
Szklarskiej Poręby i Kamiennej Góry, która została przeprowadzona w
latach 1920-1932. Powstała w tym czasie hala utrzymania pojazdów trakcji
elektrycznej zaopatrzona w przesuwnicę łącznie ze starą halą przelotową
dysponowała 22 stanowiskami. Tuż po wojnie w Jeleniej Górze powołano do
życia parowozownię, będącą już od 1946 roku parowozownią główną.

  W 1957 roku parowozownia posiadała:

·         4189m torów

·         3,7 h powierzchni

·         27 obrabiarek metalu

·         3 obrabiarki drewna

·         29 krytych stanowisk naprawczych

·         4 otwarte stanowiska naprawcze

·         11 budynków o łącznej powierzchni 9.465,66m2

Źródło:
https://lokomotywownia-jeleniagora.jimdofree.com/parowozownia-g%C5%82%C3%B3wna/

Więcej:
https://polska-org.pl/7164973,Jelenia_Gora,Tereny_i_zaklady_kolejowe_Lokomotywownia_MD_Jelenia_Gora.html
https://fotopolska.eu/Jelenia_Gora/b151644,Lokomotywownia_i_warsztaty_kolejowe.html